Stöd svenskprepper.se




RSS-flöden

Projekt Campervan: Starten

När omvärldsläget ändrar sig och allt dåligt verkar snurra fortare och fortare, så är man bra dum om man inte anpassar sig efter den rådande situationen. Jag har tidigare på min blogg postat om att jag står vid ett vägskäl – ett vägskäl som jag fortfarande står vid, eftersom jag ännu inte bestämt mig vad jag egentligen vill göra och hur jag tar mig dit. Under tiden har jag jobbat deltid med konsultande, vilket är ett utmärkt sätt att komma tillbaka till ett arbetsliv efter ett riktigt jobbigt fall av total och brutal utbrändhet. Jag står dock fast vid det som jag tidigare har sagt, att det inte är nyttigt för ens själ att nånsin jobba heltid eller ännu fler timmar åt någon annan än dig själv. Du är inte ditt arbete. Ditt arbete är inte värt hälften av din vakna tid. Det är inte heller värt att du spenderar så mycket av din övriga vakna tid att oroa dig för eller tänka på arbetet. Visst finns det människor som älskar sitt jobb och är hur glada som helst när de går till jobbet, men jag känner inte att jag behöver lyssna på er, för ni är uppenbarligen fucking psykopater.

En av mina planer jag suttit och filat på länge har jag just på grund av världsläget i allmänhet, och min personliga situation i synnerhet bestämt mig för att sätta i rullning. Inte heller underlättar det med det accelererande läget i Sverige på så många viktiga fronter. Då jag i min yrkesutövning tillfälligt kommer gå upp i debiterbara timmar för ett större projekt nu under juni gör att jag kommer kunna lägga undan en förhoppningsvis större summa pengar för den initiala kostnaden för projektet. Med det här projektet hyfsat i hamn kan jag dessutom i mycket större utsträckning välja arbetsort och projektlängder, och slipper långt pendlande.

Jag sitter alltså och projekterar för en campervan, man kanske hellre skulle kalla det en stealth camper eller helt enkelt en beboelig-skåpbil-utan-jättemånga-yttre-tecken-på-att-den-är-en-husbil. Den är tänkt att fungera som ett redskap för kortare och längre utflykter, vid behov ett permanent boende, eller helt enkelt en smidig bug-out-vehicle där man inte behöver ha någon bug-out-location att bugga ut till. Näe, den där meningen blev för fånig. Jag skriver om den på svenska: … vid behov ett permanent boende, eller helt enkelt ett smidigt evakueringsfordon där man inte längre behöver ha någon evakueringsplats att åka till. Sådär, mycket bättre. Jag tänker dock inte ändra mig gällande campervan eftersom campingskåpbil låter genomkasst, och en stealth camper blir alltså en smygcampingskåpbil. Mjae. Projekt Campervan förklaras härmed sjösatt.

Som alltid när jag pratar prepping så ska detta projektet ha en låg budget, vara genomtänkt i sin utformning och byggas allt eftersom och vara något av ett rullande projekt, vilket förstås innebär att bilen ska införskaffas begagnad – vilket har fördelen att man inte behöver känna sig jättedum som sågar hål i golvet för diverse genomföringar, eller bygger in en vedkamin och sågar upp taket för en skorsten. Detta kommer även medföra att om jag inte hittar exakt det jag söker i ett fordon här i Sverige så lockar det lite med mobile.de där utbudet är enormt mycket större och bilarna är väldigt mycket mindre utsatta för vägsalt och andra ogenomtänkta dumheter. Mina planer, som i detalj säkert kan ändras längs vägen, är att hitta en relativt lång och hög bil, definitivt med ståhöjd inuti för en lång man som jag, och plats för en riktig säng för en dito, ett kök för någon som gillar att laga mat, en värmekälla för någon som gillar att må bra, och så mycket förrådsutrymme förutsättningarna tillåter. Jag kan ju inte sluta vara en prepper med massa förråd bara för att jag flyttar ut på vägarna, förstår du väl. Förutom utrymmet begränsas jag bara av vikten på bilen, tills dess att ett tjockare körkort är införskaffat.

Du kommer att kunna läsa om projektet här på min blogg, under kategoritaggen Projekt Campervan och på Twitter under hashtaggen #projektcampervan, där jag kommer att varva planer, funderingar och frågeställningar, med att senare dela med mig av bilder, missöden och awesomeness när bilen finns på plats och byggandet börjar. Jag varnar dock redan nu för att det inte kommer gå fort, i stort sett den enda nackdelen med att jobba lite är att man får en motsvarande inkomst. Förhoppningsvis kan jag införskaffa något innan detta året är slut, helt beroende på hur min finansiella situation framskrider under den närmaste tiden. Många saker i projektet kan påbörjas utan själva bilen, eftersom de inte är beroende av den absoluta storleken på fordonet utan ska in som de är oavsett.

För att starta det hela så ställde jag ett par frågor på Twitter genom den geniala omröstningsfunktionen, och tror statistiskt med tanke på vad jag fick för majoritet bland svaren att jag har tänkt väldigt rätt från början med projektet. Detta är definitivt något jag kommer göra mer, det är i vanlig ordning när man frågar precis vad som helst grymt trevlig feedback från vänner, random följare och insatta entusiaster på Twitter.

Foto på en Glastonbury ”The Griffin”, deras minsta modell monterad i en  ombyggd Vauxhall (Opel) Movano (foto från thevanlife.co.uk)

Här är jag helt inne på att installera liten men naggande god vedkamin i gjutjärn, som värmer bra och som kan dubbla som en enkel spis för att maximera energiuttaget. Jag letar efter svenska leverantörer, och förhoppningsvis hittar jag ett litet företag i stil med brittiska Glastonbury Burners, för att deras produkter är riktigt trevliga och jag stödjer mer än gärna småföretagande. Att jag fastnat just för Glastonbury är att många av deras produkter sitter i vans, husbilar, båtar och andra fordon och man ser dem ständigt i olika sammanhang på ”van life”-videos från UK på Youtube. Att de byggs på beställning som ger en väldigt bra möjlighet att finjustera precis alla detaljer gör det verkligen inte sämre. Om du känner till ett sådant företag i Sverige som gör lika bra och billiga produkter, så säg jättegärna till – jag vill med största sannolikhet bli deras kund.

Som backup för värme tänkte jag mig en enkel kupévärmare som går på 12 volt, som klarar av att hålla temperaturen på en okej nivå åtminstone medan bilen går. Med väl genomtänkt isolering i väggar, tak och golv krävs det inte mycket för att värma upp under 20 kubik med utrymme. Var jag gör av veden till kaminen? Jag tänker mig ett lagringsutrymme som en del av utrymmet på ”hyllan” ovanför förarhytten som de bilar med högre tak har. Och en låda på takräcket, båda vilka jag återkommer till när det blir dags för fler detaljer om allt. En liten kamin gör inte av med vidare mycket ved, och speciellt inte de månaderna då det snarare är svårt att få utrymmet att bli svalt nog att leva i. Förutom bra isolering och en Fantastic Fan kommer jag titta på olika lösningar för kylning så småningom, men det är sekundärt.

Här är jag tydligen helt rätt ute igen. Min tanke är att ha ett bilbatteri som man vanligtvis har i en bil. Det får driva startmotor och 12V-uttagen som finns i förarhytten och det andra lullullet den normalt driver. Det batteriet laddas förstås via generatorn i vanlig ordning. När då det batteriet är fullt, så ska en såndär ladd-switch-mackapär slå över så att bilen istället laddar en batteribank, i boendedelen. Hur den batteribanken ser ut, vad den har för kapacitet och hur mycket min plånbok ska blöda återstår att se. En eller två solpaneler på taket ska dessutom få hjälpa till att toppa av (säger man så på svenska?) det som inte generatorn laddar, och även den dag varje år som svensk sol visar sig så kan den få ladda batterierna lite mer. Går bilen mot sydligare breddgrader med mer och kraftigare solsken så får de nog en större roll för laddningen av batteribanken, vilket gör att jag kan stanna längre på vackra ställen långt ute i obygden, precis som jag vill ha det.

Det som är eldrivet i min planering är kylskåp – som man har igång enbart när man använder och bor i bilen, förstås – för att gasdrivet och andra lösningar helt enkelt inte funkar tillfredsställande om jag inte tillgång till gas. Ett sådant kylskåp som går på allt möjligt som brukar sitta i äldre husbilar är på tok för dyrt och litet. Jag vill ha ett riktigt halvkylskåp med ett frysfack. En evakueringsfläkt av typen Fantastic Fan som sitter monterat i taket kräver lite kräm, och kompletteras av en lös bordsfläkt modell större som kan plockas fram och kopplas in vid behov. Gas/koldioxid/brandvarnare kräver ytterst lite den med. Vidare är det diverse LED-spotlights och en läslampa vid sängen som kräver fast ström, och utöver det är det mest diverse uttag. Jag vill ha några vanliga 230 volts vägguttag monterat, för t.ex. laptop, kameraladdare, laddare för komradio med mera, men även några USB-uttag för laddning av andra mobila enheter. Tanken är att jag dessutom ska förbereda för att kunna montera fler elberoende saker vid behov, jag kommer att dra slangar för kablar i lite högre behovsgrad än först planerat – detta för att kunna dra saker snyggt utan att riva upp hela väggar eller golv för ett behov av en extra liten sladdjäkel. Jag ska dessutom försöka att ”bo in mig” och testa lite olika varianter på att leva innan jag slutför inredning och de tekniska lösningarna, så att jag lättare ser vad för behov som uppstår.

En säkerhetsaspekt som jag funderar på är så kallade flood lights (som jag inte har en aning om vad de heter på svenska) i alla riktningar på bilen, som man kan tända om det knakar i buskarna eller gungar i vagnen, och det kan man lösa med billigare varianter av LED-bars som monteras riktade snett neråt på takräcket i alla håll. Den som sitter akterut kan dessutom dubbeltjänstgöra som utökat backljus, det kan vara skönt att se rejält bra när man ska backa med en stor klumpedumpbil när man är ute i mörkret i skogen. Då jag oftare än jag vill hamnar i en first responder-situation så kommer bilen även utrustas med en uppsättning diskreta-när-de-är-släckta orange blixtljus fram och bak, och de har dessutom flera andra funktioner som jag återkommer till senare. Alla de här ljusen kan dra sin energi från såväl bilbatteriet som batteribanken.

Som komplement för strömförsörjning så vill jag ha en liten och smidig generator som drivs på bensin eller diesel – helt beroende på vad bilen drivs på – för att kunna använda i nödsituationer. Dock får man inte glömma att om jag har vedeldad värme, och gaseldad spis, så behöver jag faktiskt inte el alls. Ingenting av det som drivs av el är faktiskt egentligen viktigt. Jag har skydd, värme, vatten, mat, några bra böcker, en oljelampa och ett stort jävla Ajungilak-täcke. Det klarar jag mig långt på. Särskilt eftersom jag kan ladda kommunikationsutrustning på bilens batteri i värsta fall, och med ved och gas är jag helt säkrad för bekväm överlevnad även om motorn skulle haverera så att jag inte kan ladda ens det.

Även här avspeglar svaren precis hur jag har tänkt. Jag vill installera en gasspis med två lågor på min köksbänk, en enkel konstruktion med en eller två flaskor (beroende på utrymme/planering) väl förankrade under bänken. Redan denna lösning är redundant med en helt vanlig grill för utomhusbruk, eller öppen eld där och när det är ett fungerande alternativ. Med rätt sorts vedkamin kan jag även laga mat på den, och jag har dessutom primärt tänkt ha en eldriven vattenkokare till te och kaffe. Som backup till allt det här; ett helt vanligt och billigt stormkök med t-sprit. Med andra ord, fem sorters sätt att värma eller laga mat. Det känns som en rätt bra tackling av prepperdevisen two is one and one is none, eller hur, och särskilt på en liten budget?

Vad har du för tankar om värme, elförbrukning och matlagning i en ombyggd skåpbil? Finns det något jätteuppenbart jag har missat i mitt tänk om dessa tre saker?

 

3 comments to Projekt Campervan: Starten

  • Hello,
    Snyggt! Nu snackar vi. Googla https://www.google.se/search?q=offroad+camping&client=ubuntu&hs=0ms&channel=fs&biw=1280&bih=648&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjxu6LaloXNAhWE2ywKHUP8DBoQ_AUIBigB (Offroad camping) De grabbarna vet hur man gör. Ja det finns budget modeller.

    Jag är tämlingen kortare förmodar och siktar på en Caddy 4×4 skåp, manuell 2.0 TDI (140). Har såld dessa bilar och vet att de håller för tuffa tag. In en sådan, som dessutom kan dra min KABE, skulle en kunna få plats med mycket.

    Så en transporter, 4×4, manuell 2.5 TDI (130HK) skulle nog passa dig. De finns med förhöjt tak i vissa fall. En nu på blocket för OK peng! RÖD iåfs, i Köping.

    Både dessa modeller tål en höjning. Finns i tyskland – googla Extreme Transporter. Sen så :) Eller om du ramlar över en påse med stora sedlar så kan du kontaka dessa grabbar: earthroamer.com/xv-lt/

    Ha de gott!

  • Ingvar Petersson

    Hej!
    Trangian som jag har, kan jag driva med gas, t-sprit, och valfri diesel eller fotogen.
    Har alltså tre brännare.
    Sedan ett OBS! Se till att du har luft in och ut. Risk för förgiftning annars.
    Ingvar

  • Joxaren

    Lite sent, men..
    Lätt lastbil med glasfiberskåp. Ingen bakgavellyft, tar vikt och kräver besiktning samt käkar el. Förhållandevis enkelt att isolera och slippa kondens. Lätt att ha sovutrymme längst bak och få stuv under, vilken kan lastas utifrån. Skippa gasol, även om det ger matlagningskomfort i form av snabbhet. Ett tvålågigt spritkök av båtmodell som kan kompletteras med ett gaskök med småbehållare. En mindre kamin av modernt snitt. Finns ett flertal tillverkare i GB och Danmark. Det finns kaminer med vattenslinga, eller så har man en ”lös” behållare som läggs på kaminen och värmer vatten. Skorsten med vattenmantel kan funger, men risk för sot pga nedkylning i början av eldningen. Gångvärme från motorn via en värmeväxlare. Nackdelen är cirkpump, men med kamin och lös behållare kan man välja.
    Förbrukningsbatteri med frånskiljare från startbatteri och möjlighet till solcellsladning, ex se ctek. Om du sedan skall ha ett kylskåp eller en box är tycke och smak, samt pengar. Gärna ett kylaggregat som kyls extra vid motorgång, sparar ström.
    Inga omvandlare för vardagsdrift, äter för mycket ström.
    En 150w cell klarar ett mindre skåp över sommaren, delvis beroende på batteribank och väder.
    Titta på Scandimobils sida.

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>