Stöd svenskprepper.se




RSS-flöden

Skarpt läge: Dag 11

Efter att ha somnat på tok för sent, så vaknade jag vad jag fram till för ett par veckor sen skulle tycka var ohemult tidigt. Att vanligt folk går upp flera timmar innan dess, det är ju något som bara drabbar dem, inte mig. Kände att jag behövde gott om energi idag, så jag kokade gröt på spritköket från Biltema – som faktiskt hade levererat så mycket bättre än jag trodde. Det fungerade bra att laga mat till en person med den medföljande stekpannan och kastrullen, och det gick inte åt jättemycket sprit heller. Dock känner jag att jag borde ha investerat i ett större gasolkök, ett par tuber och kanske även lite mer rödsprit till det jag hade,  men det kanske skulle dyka upp möjligheter på vägen härifrån. Hursomhelst så var gröt utan mjölk riktigt jävla vidrigt, jag borde verkligen ha köpt mjölkpulver. Fan också.

#skarptläge

Idag var alltså dagen man skulle bugga ut, detta underbart udda uttryck som verkligen inte alls gjorde sig i direktöversättning. I många år har jag funderat över detta, hur jag skulle göra och vart jag skulle ta mig. Jag har flera färdiga evakueringsrutter för bil, med cykel, med båt och till fots utskrivna på kartor, många mappar fulla med detaljinformation om saker och ting, bl.a. vattentäkter och pumphus, skyddsrum och intressanta ställen som apotek, mataffärer, järnaffärer och sånt. Det enda jag aldrig riktigt fått klart är en bug-out-bag, en evakueringsväska. Det har aldrig riktigt känts aktuellt på något sätt, jag är ingen naturmänniska och jag vet att jag skulle vara rätt så fuckad om jag behövde leva på vad naturen kunde ge mig. Däremot har jag flera lådor och väskor packade, som jag kompletterade igår, med många av de saker som brukar finnas i en BoB, men kanske lite mer koncentrerat till urban miljö. Jag tror att den största anledningen till att jag aldrig byggt klart en BoB var att jag aldrig kunde bestämma mig för vilken inriktning den skulle ha. Såhär i efterhand är det lite dumt tänkt, det vore ju onekligen bra att ha en väska man kunde rycka med sig om man var tvungen att dra med väldigt kort varsel.

Efter att jag samlat allt jag ville ha med mig hemifrån i hallen så tog jag en runda till i huset, och sa tyst hejdå inne i mitt huvud till alla rummen, alla möbler och alla minnen. Jag tog med mig en 90-madrass som jag kom på kunde knökas ner i den sorgliga ursäkten för baksäte i pickupen så att det tillsammans med de väskor jag tänkte ställa på golvet blev någon slags rätt så bekväm säng. Har man en bekväm säng ska man väl dock ha kuddar och täcke med, så jag plockade med två sköna duntäcken och fyra kuddar. Ner till hallen igen och ut med allt i bilen. Jag hade för ett ögonblick funderat på om jag skulle ta med en släpvagn, men insåg att jag värderade rörlighet mer än allt det utrymmet, det räckte gott och väl med det jag hade trots att jag fick med mig tre tomatplantor som jag först hade tänkt lämna åt sitt öde. Gick ut och fällde upp alla luckorna till kåpan och började lasta in, och försökte mig på någon slags logisk ordning. Jag insåg rätt snart att alla de otympliga korgarna från mitt ”handlande” igår var idiotiska att ha här, men de fick hänga med just nu, tror dock att jag kanske hade en bättre lösning på lut. Med ett par hundra liter bensin och allt annat packat så hade jag faktiskt plats över, och det skulle nog komma väl till plats på min resa då jag tänkte införskaffa mer bra-att-ha-saker på vägen.

Pickupen som jag övertagit efter grannen var en silverfärgad Nissan Navara med dubbelhytt och en stor och ful heltäckt kåpa på flaket och ett takräcke av typ ”roof basket”, och jag tror att den var ungefär 10 år gammal när han köpte den för 2-3 år sedan. Som tur är så var det bensinmotor, det hade ju varit lite knasigt med en dieselbil när jag har preppat bensin, även om ett par meter trädgårdsslang och en rejäl Bahcoskruvmejsel verkade ta en lika långt nu som när man var i moppeåldern, med skillnad att nu var det väldigt liten chans att bli upptäckt, eftersom de flesta människor verkade ha dragit. Jag har undrat ofta under de senaste dagarna vart alla har tagit vägen, och om de har lyckats med vad de velat företa sig. Samtidigt så har jag gått in i någon slags överlevnadsläge och bryr mig ännu mindre än vanligt om vad andra människor gör. Det är helt enkelt inte relevant för mig, så länge det inte direkt påverkar mig.

Jag gick över till grannen mittemot och tog en titt i förrådet invid garaget, och mycket riktigt fanns där en uppsättning vinterdäck till pickupen, och diverse spännband och snören. Jag rullade över däcken ett och ett till mig och hivade upp dem på takräcket. Om man la dem två och två platt på höjden så fick de plats diagonalt i ”korgen”, och innan jag spände fast dem gick jag över till hans garage för att se om det fanns något mer jag kunde ta med mig. En verktygslåda, några lösa större verktyg, en rejäl spade och en snöskyffel. Det var ju bara september men tiden går ju fort när man har roligt, så det var väl lika bra att ta med sig den med. Surrade fast däcken, en trappstege jag hade, grannens spade och snöskyffel på taket, hängde på cykelhållaren på dragkroken och gick och hämtade min cykel. Nu hade jag bara en sak kvar att göra innan jag lämnade den här staden, och det var att åka och ”handla” på den stora järnaffären vid utfarten från centrum. Då jag inte behövde min egen bil längre så antog jag att den fick sluta sina dagar som murbräcka, så jag slängde in cykeln i den och körde ut till järnaffären. När jag cyklat hem igen och hängt på och spänt fast cykeln bak på pickupen så vände jag mig mot huset och tog farväl, och körde sakta iväg uppför backen. Det kändes inte som om jag nånsin skulle återse det jag kallat hem under så många år.

Framme vid järnaffären så körde jag ett varv för att hitta bästa angreppspunkten, och det verkade vara den vanliga ingången. Ställde pickupen bredvid dörrarna, och gick och hämtade min gamla bil. Dags att dö, skrälle! Körde framåt en bit och siktade in mig, om jag fattat rätt på alla tidningsartiklar jag sett i ämnet så backade alltid bilarna mot dörrarna, detta var väl antagligen för att det blev säkrare så och mindre risk skada på föraren, samtidigt som det maximerade skadan på dörrarna. Jag var sådär stissig och upphetsad som ett barn blir när det är bus på gång, och jag kände hur adrenalinet var på topp. La i backen och gasade, samtidigt som jag tryckte mig mot förarstolen och nackstödet. Vilken jävla smäll det blev, och jag hade tydligen lyckats bra, eftersom jag numera stod inne i affären. Så bra att det gick så lätt. Körde ut bilen och duckade instinktivt när innertaket och lamporna rasade ner bakom min bil. Stängde av bilen och lämnade nycklarna i, det kändes på något sätt skönt och befriande att skita i den och bara lämna den där. Den var ju inte överdrivet vacker efter smällen heller.

Mitt mål för denna lilla shoppingraid var en grill, massa briketter eller kol, en bultsax och kofot modell större, lite fler spännband, lite kläder, några knivar och lite annat smått och gott. Jag högg tag i en halvstor Webergrill i en låda strax innanför ingången och bar ut den först, och tog en kundvagn på vägen in igen. Fyllde snabbt upp den med saker som jag sen närmaste slängde in på flaket, jag kände mig stressad och jag visste inte varför. Det var ju inte som att polisen skulle komma och ta mig. Gick in med vagnen igen och en-sån-är-säkert-bra-att-ha-tog lite saker, inklusive lite hammare, skruvmejslar och spik. Snabbt ut igen via kassan där en låda Snickers stod, och Snickers är ju gott. Lastade snabbt ur även denna omgång då jag hörde ett gäng röster en bit bort. Stängde försiktigt igen luckan i kåpan och låste den, och ställde mig vid förardörren och väntade. Lite längre upp i backen kom det ett gäng människor, säkert sju-åtta till antalet, med påkar och deras attityd var klart och tydligt inte alls bra, såg jag ända dit jag stod. Jag kände igen en av dem som min ”vän” från tidigare, och jag antar att de hade hört smällen från när jag öppnade framdörrarna till butiken. Helt utan lust att prata med dem satte jag mig i bilen och började köra därifrån, när jag insåg att de kommer stå ivägen för mig, och även om den här pickupen hade fyrhjulsdrift så kunde den inte köra uppför väggar, och därför var just enda vägen ut från den nedsänkta parkeringen via dem. Det här får bära eller brista, tänkte jag och gasade, höll inne tutan och visade på alla sätt att jag inte tänkte stanna för dem. När jag kom tillräckligt nära kastade de sig undan, och en kastade ett baseballträ rakt på min bakre sidoruta som splittrades. Av ett till dunkljud att döma så träffade jag nog en arm eller ett ben på någon som inte förstod att min bil var hårdare än dem. Jag stannade inte, och jag tittade inte bakåt, utan fortsatte ut ur staden.

Åtgärder tagna idag:

  • Tagit med mig allt jag har som kärt och buggat ut
  • Haft en shopping spree på lokala järnaffären

Mat jag ätit idag:

  • Frukost: Stekta ägg, burkskinka och tomater
  • Mellanmål: Kaffe, kex med mjukost och sylt på
  • Middag: Ärtsoppa och knäckebröd med mjukost
  • Kvällsmat: Coca-Cola, knäckebröd med makrill i tomatsås

Det här skarpa läget är en övning jag genomför själv för att förstå hur jag och det jag har förberett mig för påverkar mitt liv. Då jag är så lyckligt lottad att jag inte har ett vanligt dagjobb så kan jag gå all in de här veckorna. Då jag bloggar om det kommer jag ha en dator igång, men inte använda den till något ”för nöjes skull”, utan hålla mig till böcker och sällskapsspel. Likaså kommer jag inte använda spritkök eller grill för att tillaga alla måltider utan bara en del, då det är onödligt resursslöseri, istället kommer jag använda den vanliga spisen. Några dagar simulerar jag att jag äter upp mat som fanns i kyl och frys, för att använda upp befintlig näring. Om det här faller väl ut ska jag försöka en månad nästa gång, med ännu bättre kronologi. Observera att jag ej utför fiktiva eller olagliga saker som nämns här, men jag är på så nära håll jag kan inom lagens råmärken och ”markerar” i motsvarande tid som det hade tagit att utföra.

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>