Stöd svenskprepper.se




RSS-flöden

Att preppa för sin hälsa

Om man som jag har rätt många trivselkilon extra, och flera gånger har gått bet på diverse dieter och viktminskningsvarianter så måste jag erkänna att det är allt meckande och räknande och tjatig, tråkig och intetsägande mat som gör att jag tappar intresset för de flesta dieter. Det är inte gott och inte kul, och godis och onyttig mat är både gott och kul. När jag under många år bodde utomlands så var jag mycket mer rörlig, enbart av den anledningen att jag cyklade överallt, varje dag och tack vare klimatet i stort sett året runt. Den vardagsmotionen jag fick då gjorde att jag kunde äta ungefär vad jag ville – jag gick varken upp eller ner i vikt, och kände mig relativt rörlig hela tiden.

Här där jag bor i Sverige så finns det inte så många saker att cykla till – och cykla inom den lilla orten ger inte så mycket. Att det är kallt och fanskap på tok för många månader per år spelar med in, även om jag försöker ta cykeln så fort vädret och väglaget tillåter. Nu när värmen kanske är här snart så blir det förhoppningsvis en hel del mer cyklande, och jag ser fram emot att ge mig ut lite på landsvägarna med. Sen jag flyttade tillbaka hit har jag dock börjat uppskatta långpromenader, och även om min takt inte bränner så mycket kalorier så är själva grejen att komma ut och röra sig och få frisk luft guld värt för mitt allmänna välbefinnande.

Jag har dock en kombinerad lösning på dessa kombinerade problem, som jag dessutom tror tilltalar mig och kanske en hel del andra: Under en månad ska jag leva på mitt prepperförråd, helt och hållet. På så sätt kan jag dels provsmaka en hel del konserver jag inte har bekantat mig till fullo med ännu, och jag kan på ett enkelt sätt få till mer eller mindre exakt antal kalorier jag stoppar i mig varje dag. Dessutom kan jag se hur proteiner och olika typer av kolhydrater påverkar mig på ett mycket bra sätt. Jag ser dock ingen anledning att använda spritkök varje dag, eller att dricka rumstempererat vatten ur dunkar, men jag kommer få tillfälle att provköra precis all utrustning och testa hållbarheten och funktionen hos de prylar jag har. Anledningen till att jag tror detta kommer funka bättre än tidigare? Det här är en grej som faktiskt intresserar mig, och tabellbitarfaktorn är tillräckligt hög för att jag ska avnjuta nördigheten väldigt mycket. En annan fördel blir att jag kommer kunna se hur de av mina bugout-planer som är till fots eller på cykel fungerar med det näringsintag som finns tillgängligt, det är viktigt att testköra de varianterna med full packning med, så att man vet vad som eventuellt väntar en.

Samtidigt som jag kontrollerar intaget av föda, så kommer jag köra RunKeeper som jag tidigare kört med en hel del för att föra statistik över mitt cyklande, så att jag ser hur mycket jag går och cyklar – springa är då rakt inte aktuellt, mest eftersom jag inte håller på att missa någon buss. För att denna batterislukande app inte ska suga ur all kräm ur min telefon, så använder jag givetvis mitt 15000mAh batteripack som ligger med i min EDC. Eftersom WordPress är så smidig att skriva utkast i kan jag även föra ”dagbok” över min månad och publicera veckovis med statistik, nörderier och tankar.

När jag ska sätta igång? Så fort mitt förråd medger det, när jag kan ”avvara” en månad, vilket blir rätt så snart med takten jag byggt sen jag flyttade tillbaka till Sverige. Om du har tips på konserver och annat som bryter det något monotona utbud som finns i de större matkedjorna här i Sverige så får du jättegärna tipsa mig om dem.

4 comments to Att preppa för sin hälsa

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud